W.D.
Dynamizm charakteru: statyzm (odcień egzodynamiczny)
|
Wysłany: Nie Gru 15, 2024 10:42 am Kampania Ministerstwa Cyfryzacji nt. dezinformacji
|
|
|
Cytat: | 22.11.2024
Ministerstwo Cyfryzacji oraz Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - Państwowy Instytut Badawczy (NASK) rozpoczynają ogólnopolską kampanię społeczną, która ma uczulać na fałszywe treści w Internecie i edukować, jak weryfikować informacje oraz zgłaszać treści nieprawdziwe. W kampanii, poprzez dialogi trolli, w obrazowy sposób pokazano mechanizmy i cele dezinformacji, zachęcając do świadomego ograniczania jej rozprzestrzeniania. Na stronie internetowej towarzyszącej kampanii można znaleźć praktyczne porady dotyczące rozpoznawania dezinformacji, jej źródeł i metod przeciwdziałania. Kampania rusza 23 listopada br. |
Źródło: https://www.gov.pl/web/cy...fryzacji-i-nask
Co rusz w radiowej Jedynce jest emitowany spot, który rozpoczyna się od słów: "Jak skłócimy społeczeństwo?". Do dziś tylko znałem wersję audio spotu. Przed chwilą jednak widziałem także wideo, do którego link podany jest w jednym z postów na fp MC ( link do post: https://www.facebook.com/share/v/1A2VWqndFy/ ). Co ciekawe, komentarze pod potem są moderowane!, i tylko kilka z nich można przeczytać! Oj, daje to wiele do myślenia. Pomijam fakt, że spot jest co najmniej głupawy. Nie miałoby to jednak większego znaczenia, gdyby nie to, że przecież nikt, kto uczestniczył przy jego produkcji, nie robił tego z pewnością za darmo, ale za pieniądze. Czyje? Chyba nie skłamałby ten, kto powiedziałby, że za nasze. I jak tu nie odnieść wrażenia, że robi się wiele dla samego robienia, i bynajmniej nie dotyczy to tylko tego resortu, bez głębszego zastanowienia się nad sensem podejmowanych działań. Trudno nie pomyśleć, że są one podejmowane w wielu wypadkach tylko po to, aby wykazać, ile to się robi dla społeczeństwa (oczywiście nie mówiąc głośno o kosztach), a tymczasem w wielu wypadkach lepiej byłoby już, gdyby nic nie robiono. Ale jak to tak? Skoro zostało się wybranym, to trzeba zrobić jak najwięcej, choćby największych głupstw. W końcu kto im zabroni? Przyjdzie jednak dzień, w którym tak jak nie będzie w szkole podziału na przedmioty, tak nie będzie podziału na ministerstwa; miejsce resortów zajmie grupa robocza ekspertów (z rozumu, nie z mianowania).
Odnośnie samego spotu, to nasuwa się szereg pytań: ile kosztowało wyprodukowanie spotu, a więc ile wydano na tę całą (zbędą) maskaradę?; kto i na jakich zasadach został do występu w nim zaproszony?; kto w ogóle jest jego pomysłodawcą? MC i NASK przecież. To wiadomo, ale kto dokładnie?
Pełna treść znajdująca się pod podanym wyżej linkiem:
Cytat: | Jak nie dać się trollom? Rusza kampania o dezinformacji Ministerstwa Cyfryzacji i NASK
22.11.2024
Ministerstwo Cyfryzacji oraz Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - Państwowy Instytut Badawczy (NASK) rozpoczynają ogólnopolską kampanię społeczną, która ma uczulać na fałszywe treści w Internecie i edukować, jak weryfikować informacje oraz zgłaszać treści nieprawdziwe. W kampanii, poprzez dialogi trolli, w obrazowy sposób pokazano mechanizmy i cele dezinformacji, zachęcając do świadomego ograniczania jej rozprzestrzeniania. Na stronie internetowej towarzyszącej kampanii można znaleźć praktyczne porady dotyczące rozpoznawania dezinformacji, jej źródeł i metod przeciwdziałania. Kampania rusza 23 listopada br.
Jak nie dać się trollom? Rusza kampania o dezinformacji
Ministerstwa Cyfryzacji i NASK
Dlaczego dezinformacja to problem społeczny?
Zjawisko określane potocznie mianem „fake news” jest znane od dawna pod nazwą „dezinformacja”, która w dobie cyfrowej nabrała zupełnie nowego wymiaru. Internet, który miał być przestrzenią wolnej wymiany informacji, stał się również narzędziem manipulacji, oddziałującym na emocje i poglądy milionów ludzi.
– Dezinformacja stanowi zagrożenie dla stabilności społecznej i demokratycznego porządku. Pomimo, że świadomość Polaków na ten temat znacząco wzrosła w ostatnich latach, samo zjawisko ewoluuje, wykorzystując coraz bardziej zaawansowane techniki manipulacji. Dlatego potrzebne są szerokie działania edukacyjne, które pomogą społeczeństwu przeciwdziałać jej skutkom – podkreśla wicepremier i minister cyfryzacji, Krzysztof Gawkowski.
Dzięki wykorzystaniu powszechnie znanych symboli i narracji kampania ma trafić do szerokiego grona odbiorców i zbudować społeczną odporność na manipulację. Zachęca też do aktywnego przeciwdziałania dezinformacji poprzez:
unikanie rozpowszechniania niesprawdzonych treści;
weryfikację źródeł informacji;
zgłaszanie dezinformacji na stronie: www.nask.pl/dezinfo
Strona www.nask.pl/dezinfo to kluczowy element kampanii. Znajdują się na niej praktyczne wskazówki, jak rozpoznawać fałszywe informacje, analizować ich źródła i zgłaszać je do odpowiednich instytucji. W przystępny sposób wyjaśnia mechanizmy działania dezinformacji oraz prezentuje narzędzia ułatwiające weryfikację treści. Dzięki konkretnym przykładom strona zachęca do nierozpowszechniania nieprawdziwych informacji.
– Walka z dezinformacją to nie tylko zadanie Państwa, to ważny problem społeczny, na który każdy powinien zwracać uwagę. Chcemy sprawić, żeby obywatele nie tylko odrzucali fałszywe treści, ale także aktywnie je eliminowali z przestrzeni publicznej. My dajemy do tego narzędzia i możliwość zgłaszania – dodał wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski.
Trolle jako metafora zagrożenia
W centrum kampanii znajdują się trolle – symbol dezinformacji, przedstawiane jako istoty złośliwe i groźne, a przy tym małostkowe. Szeroka grupa osób łatwo identyfikuje trolla jako autora fałszywych treści. Taki obraz wzbudzi zarówno niepokój, jak i zdystansuje do działań twórców fake news’ów.
– Wreszcie zmaterializowaliśmy autorów dezinformacji! Złośliwe i niezbyt mądre osobniki teraz objawiają nam się w pełnej krasie. Skorzystaliśmy wprost z symboliki przypisanej trollom w kulturze i sztuce – wygląd, charakter. Umieściliśmy je w świecie mitycznym, a jednocześnie współczesnym – gdzieś w czeluściach Internetu – tłumaczy Ireneusz Stankiewicz, Partner Zarządzający Fabryki Komunikacji Społecznej.
Kampania w sposób obrazowy przedstawia, jak działa dezinformacja – rozmowy trolli zestawione są z reakcjami odbiorców, którzy konfrontują się z fałszywymi treściami w sytuacjach życia codziennego. I co najważniejsze – odrzucają je.
– Naszym celem było ukazanie trolli jako siły groźnej, ale jednocześnie demaskowanej przez odbiorców generowanych przez nich treści – dodaje reżyser spotów towarzyszących kampanii, Marek Dawid. – W spotach starałem się pokazać ich dualizm: ich intencje są niebezpieczne, ale narzędzia, którymi się posługują, bywają absurdalne. To pozwala widzowi zrozumieć, że dezinformacja działa tylko wtedy, gdy jej ulegamy.
Działania w ramach kampanii
W ramach kampanii przygotowano trzy spoty radiowe i trzy telewizyjne, którym towarzyszą materiały graficzne z wizerunkiem trolli. Każdy z nich obrazuje inny cel dezinformacji:
wywoływanie paniki i strachu (LINK DO SPOTU)
polaryzacja społeczna (LINK DO SPOTU)
podważanie zaufania do instytucji (LINK DO SPOTU)
Kampania realizowana jest w ogólnopolskich mediach – w największych stacjach telewizyjnych i radiowych, w tym regionalnych, a także w Internecie i na kanałach własnych Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK. Za kreację i koncepcję kreatywną odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.
Ministerstwo Cyfryzacji i NASK apelują o aktywne zaangażowanie w walkę ze zjawiskiem dezinformacji.
Więcej informacji o kampanii na stronie internetowej: www.nask.pl/dezinfo.
stopkaMinisterstwo Cyfryzacji |
W tekście podane są linki do trzech spotów. Wszystkie opublikowane na Youtube'ie, gdzie możliwość komentowania także została wyłączona! Jak tu wierzyć w zapewnienia, że cenzura nie istnieje?
Jeśli przyjąć za definicję "dezinformacji" to, co można tutaj: https://nask.pl/dezinfo/ przeczytać ("Treść, Cele, Rozpowszachnanie, Efet"), to chyba większość wypowiedzi pod różnymi postami na fb trzeba byłoby uznać za "dezinformację". |
|