 |
Forum cybernetyczne
http://autonom.edu.pl
|
Otwarty przez: W.D. Wto Lut 04, 2025 3:51 pm |
Petycja dot. zmiany w rozkładzie jazdy (PKS w Rzeszowie) |
Autor |
Wiadomość |
W.D.
Dynamizm charakteru: statyzm (odcień egzodynamiczny)
|
Wysłany: Pon Mar 11, 2024 3:10 pm Petycja dot. zmiany w rozkładzie jazdy (PKS w Rzeszowie)
|
|
|
Treść petycji: https://www.petycjeonline...ozkladzie_jazdy
Ogłoszenia dodane do petycji: https://www.petycjeonline.com/a/418766
Proszę o podpisy (i uwagi w komentarzach petycji lub ewentualnie na tym forum, do czego jednak potrzebna jest wcześniejsza rejestracja) pasażerów mieszkających przy tej trasie, względnie osoby, które sporadycznie też na niej jeżdżą. |
|
|
|
 |
W.D.
Dynamizm charakteru: statyzm (odcień egzodynamiczny)
|
Wysłany: Pon Lip 15, 2024 12:09 pm
|
|
|
AI napisał/a: | Autor tekstu porównuje doświadczenia z podróży prywatnymi busami i autobusami PKS na trasie z i do Rzeszowa. Podkreśla, że PKS oferuje zwykle lepsze warunki podróży za niższą cenę (8,50 zł) w porównaniu do prywatnych przewoźników (10-11 zł)*, w przypadku przejazdów jednorazowych, wspominając przy tym także o tym, że również bilety miesięczne w PKS-ie są tańsze niż te, które oferują prywatni przewoźnicy. Narzeka na małą liczbę kursów PKS, co zmusza pasażerów do korzystania z droższych i mniej komfortowych prywatnych busów, zaznaczając przy tym, że fakt, iż niektóre z nich pokonują wspomnianą trasę o parę minut szybciej niż autobusy PKS-u, nie rekompensuje gorszych (z reguły) warunków podróży i wyższych kosztów przejazdu.
Autor krytykuje brak wyboru i wyższe koszty przejazdów dla uczniów i studentów, którzy nie mogą korzystać z ulgowych biletów miesięcznych w PKS-ie z powodu niedostosowanie rozkładu jazdy do ich potrzeb, co automatycznie skazuje ich na konieczność korzystania z usług konkurencji. Tracą przy tym możliwość integracji z innymi uczniami i studentami jeżdżącymi na tej samej trasie. Apeluje o zwiększenie liczby kursów PKS i zachęca do podpisania petycji w tej sprawie. |
* Dotyczy trasy Harta - Dworzec D.A. (bez względu na to, na którym przystanku w Harcie się wsiada, płaci się 8,50 zł za kurs na Dworzec PKS-u). Stan na ostatnie miesiące 2023 i pierwsze miesiące 2024
Przypomnienie głównych różnic pomiędzy PKS-em, a prywatnymi przewoźnikami.
Bilet okresowy, np. miesięczny, w PKS-ie na trasie, której końcowym przystankiem jest Dworzec Główny (Rzeszów D.A.) - jeździsz (ZA DARMO), a w dodatku WSZYSTKIMI autobusami (nazywanymi teraz często emkaesami, zwłaszcza jeśli są to te autobusy, które można byłoby określić jako miejsko-wiejskie, bo ich wnętrza są podobne do tych, jakie charakteryzują autobusy miejskie (MPK) ) po CAŁYM mieście (w jego granicach, bo poza nimi bilet tego typu nie obowiązuje), a więc możesz dostać się praktycznie do większości najpopularniejszych miejsc w Rzeszowie, lub przynajmniej w ich bliskie okolice, w cenie jednego biletu!
Standard przewozów co najmniej dobry, a co najważniejsze - mniej więcej na takim samym poziomie w przypadku praktycznie wszystkich autobusów.
Bilet okresowy u prywatnych przewoźników (ostatni przystanek - Dworzec Lokalny) - jeździsz wyłącznie na jednej trasie. Jeśli więc musisz lub chcesz podjechać w jakieś miejsce położone z dala od Dworca Lokalnego, to poniesiesz dodatkowe koszty.
Standard przewozów? Ogólnie rzecz biorąc, na pewno niższy niż w PKS-ie, tym bardziej że nigdy nie wiadomo, na jaki pojazd trafisz; raz może to być autobus, innym razem bus, przy czym, co prawdopodobnie wynika z faktu, że wiele z tych pojazdów było projektowanych pod kątem potrzeb dzieci, bo jak inaczej wyjaśnić odległości pomiędzy siedzeniami, które bywają na tyle małe, że trzeba siedzieć w taki sposób, jak by się połknęło kij. Dotyczy to w szczególności tych małych busów mniejszego z dwóch przewoźników. Krótszy, chociaż bynajmniej nie zawsze, czas przejazdów nie wydaje się tego rekompensować. Oczywiście chodzi o przewoźników, którzy kursują na trasie Dynów - Rzeszów (choć nie tylko na tej).
Poniżej porównanie dwóch rozkładów znajdujących się na dwóch oddalonych od siebie o nieco ponad 1 km przystanków znajdujących się w tej samej miejscowości (oba obejmuje trasa Dynów - Rzeszów), a więc i należącej do Związku Gmin "PKS". Pierwszy przystanek od strony Dynowa to: Piątkowa, Dół. Kolejny: Piątkowa, Łęg. Jednak przez pierwszy z nich jadą tylko autobusy z Dynowa, a przez drugi - te z Dynowa oraz z Futomej. Tak więc pasażer, np. uczeń, który jeździ do Rzeszowa i z niego wraca o różnych porach, a który wsiada na przystanku Piątkowa, Dół jest zmuszony do kupowania droższego biletu miesięcznego, o czym jest mowa w petycji, u prywatnych przewoźników, gdy tymczasem jego kolega lub koleżanka, która wsiada na kolejnym przystanku w tej samej miejscowości (Piątkowa, Łęg) ma wybór - może kupić bilet u prywatnego przewoźnika, ale, co oczywiście nie zrobi tego, bo liczba kursów, które obejmują ten przystanek jest na tyle duża (o "przywilejach", o których napisałem wyżej nie wspominając) i, co najistotniejsze, odbywają się one od wczesnych godzin porannych do późnych godzin wieczornych, i to w obie strony. Kursy z Futomej do Rzeszowa: https://pks.rzeszow.pl/wyszukiwarka-polaczen/13152988/13150019/futoma-gora/rzeszow-d-a/ i z Rzeszowa do Futomej: https://pks.rzeszow.pl/wyszukiwarka-polaczen/13150019/13152988/rzeszow-d-a/futoma-gora/
Dla porównania:
Piątkowa, Dół - Rzeszów: https://pks.rzeszow.pl/wyszukiwarka-polaczen/13157116/13150019/piatkowa-dol/rzeszow-d-a/
Rzeszów - Piątkowa, Dół: https://pks.rzeszow.pl/wyszukiwarka-polaczen/13150019/13157116/rzeszow-d-a/piatkowa-dol/
Uwaga: Należy zaznaczyć w kalendarzu dzień roboczy! |
|
|
|
 |
W.D.
Dynamizm charakteru: statyzm (odcień egzodynamiczny)
|
Wysłany: Nie Lip 21, 2024 11:17 am
|
|
|
Kiedy w zeszłym roku dzwoniłem do Związku Gmin i poruszałem ten temat, to dowiedziałem, że się ma się odbyć spotkanie, w którym ma wziąć udział m.in. burmistrz Błażowej, a które dotyczyć ma siatki połączeń. Nie wiem, czy takie spotkanie się ostatecznie odbyło i czy uczestniczył w nim wspomniany burmistrz, ale wiem, że nic się do dziś nie zmieniło.
Z kolei wcześniej, kiedy dzwoniłem do Urzędu Gminy w Błażowej, rozmawiałem z jakimś przedstawicielem Gminy, być może z sekretarzem Gminy, p. Wróblem. Przedstawiłem mu sytuację z połączeniami, przy czym, o ile dobrze pamiętam, skupiałem się właśnie na tym, o czym napisałem w petycji, a więc na rozpatrzeniu możliwości takiego skorygowania rozkładu, aby również pasażerowie wsiadający na pozostałych przystankach znajdujących się na terenie Piątkowej mogli dostać się do Rzeszowa wcześniej i później z niego wracać, podobnie ja to to jest aktualnie możliwe w przypadku wsiadających np. w Futomej. Mój rozmówca powiedział, że jest to sprawa do rozpatrzenia. Poprosił o krótkie przedstawienie sprawy na piśmie (mejl) i wysłanie go do Urzędu Gminy. Utworzyłem wówczas petycję i przesłałem ją jednocześnie do kilku adresatów, o czym informuję w pierwszym z dodanych do petycji ogłoszeń. Odpowiedzi jednak z Urzędu Gminy w Błażowej nie otrzymałem do dzisiaj. Dlatego tu i teraz chciałbym znów zwrócić się do władz Gminy.
Szanowni Państwo, autobusy kursujące do Futomej i z powrotem bynajmniej nie jeżdżą puste, to dlaczego miałyby - odwołując się do słów p. z Gminy, z którym rozmawiałem - “wozić powietrze”, gdyby tak zmodyfikować rozkład, aby (wszyscy) mieszkańcy zamieszkujący Piątkowę, a więc mieszkający w Państwa Gminie, mieli zbliżone możliwości do tych, jakie mają mieszkańcy Futomej? Teraz, co ciągle powtarzam, muszą jeździć prywatnymi busami, a niektórzy być może z tego powodu wybierają samochód, bo nie mają innego wyjścia. I to należałoby zmienić. |
|
|
|
 |
W.D.
Dynamizm charakteru: statyzm (odcień egzodynamiczny)
|
Wysłany: Pon Sty 06, 2025 1:18 pm
|
|
|
Nie wiem, czy moje wysiłki miały jakiś wpływ na wprowadzenie zmian w rozkładzie, ale faktem jest, że PKS w Rzeszowie przedłużył na powrót kursy autobusów z Rzeszowa do Dynowa, a które zostały swego czasu skrócone - kurs z Rzeszowa do Dynowa przez Szklary kończył się w Szklarach. Uruchomiono też kilka dodatkowych kursów do Dynowa przez Hartę, a nawet dwa kursy, kończące się dotychczas w Futomej, przedłużono do Dynowa, tym samym zwiększając możliwości publicznotransportowe Ulaniczan.
Można więc powiedzieć, że PKS niejako zrobił krok wstecz, bo też właśnie kursy (w większości (?)) do Dynowa z Rzeszowa nie kończyły się na Szklarach, ale w Dynowie, a na trasie Rzeszów - Harta - Dynów było (w obie strony) około 40 kursów! Gdy jednak weszła konkurencja (prywatne busy), to dosłownie wykosiła PKS z tej linii; przez pewien czas autobusy PKS-u w ogóle nie kursowały na tej trasie. Oczywiście zdecydowały o tym ceny, znacznie niższe od tych, jakie obowiązywały wówczas w PKS-ie. Wprawdzie PKS wprowadził 20 czy 25 procentową zniżkę na przejazdy jednorazowe, ale to w żaden sposób nie mogło uratować sytuacji i zatrzymać drastycznego odpływu pasażerów. W końcu więc w ogóle przestał jeździć na wspomnianej trasie. Ciekawe, co tak naprawdę spowodowało, że tak a nie inaczej się stało - ograniczone (prawnie (?)) możliwości PKS-u czy może nieudolność zarządzających?
Przeglądnąłem rozkład jazdy i mogę stwierdzić, że z dn. 1.01.25 aktualna sytuacja przypomina tę z przed kilku lat. Słowem - naprawiono, przynajmniej po części, to, co zostało zepsute. Da się więc z Dynowa i z miejscowości przez które kursują autobusy wyjeżdżające z Dynowa dojechać na 7:00 (w przypadku kursu przez Szklary nawet na 6:00) do Rzeszowa, a następnie wracać do domu dopiero po 19:00 (ostatni autobus do Dynowa przez Hartę odjeżdża o 19:10).
Poniżej zrzuty postów z fp PKS-u w Rzeszowie.
https://photos.app.goo.gl/bYii8otwcSSLry257 (Szklary)
https://photos.app.goo.gl/5g36GYfWQmLpFwZq9 (Futoma)
https://photos.app.goo.gl/SbiUcVBgDE3j6psK6 (Harta) |
|
|
|
 |
W.D.
Dynamizm charakteru: statyzm (odcień egzodynamiczny)
|
Wysłany: Pon Sty 27, 2025 11:26 am
|
|
|
Wczoraj mejlowałem do redakcji Rzeszów News (portal informacyjny) w związku z artykułem: https://rzeszow-news.pl/mpk-udostepnia-kolejne-przystanki-dla-autobusow-mks-rzeszow/ . Poza informacjami odnośnie nowych przystanków, jest w nim mowa o cenach, określonych w artykule jako "atrakcyjne", co jest zgodne z prawdą, bo ceny rzeczywiście są atrakcyjne. Niestety zabrakło informacji o tym, że na bilecie okresowym, np. miesięcznym, można, o czym pisałem w petycji, jeździć w cenie jednego biletu po całym mieście (w jego granicach), co dodatkowo zwiększa atrakcyjność oferty PKS-u. Zasugerowałem, aby uaktualnić artykuł, uzupełniając go również o informację o tym (po wcześniejszym jej sprawdzeniu), że na bilecie okresowym można z Dynowa do Rzeszowa jeździć zarówno przez Hartę, jak i przez Szklary! (tak przynajmniej było niegdyś). To dodatkowa, niewątpliwa zaleta posiadania okresowego biletu w PKS-ie.
Co prawda, zmian w rozkładach kursowania autobusów PKS-u w kierunku Dynowa, jakie zaszły z początkiem stycznia, nie można uznać za kosmetyczne, jednak żeby możliwie jak najwięcej osób przesiadło się (pewnie niejedna z nich z powrotem) na autobusy, to warto byłoby przeprowadzić jakąś akcję promocyjną, czym sam, z własnej nieprzymuszonej woli, być może wkrótce się zajmnę. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
| |
|