Forum cybernetyczne Strona Główna Forum cybernetyczne
http://autonom.edu.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Nauczanie programowane a ocenianie kształtujące
Autor Wiadomość
W.D.

Dynamizm charakteru: statyzm (odcień egzodynamiczny)
Wysłany: Pon Lut 24, 2025 3:23 pm   Nauczanie programowane a ocenianie kształtujące

Co to jest "ocenianie kształtujące"? Odpowiedź na to pytanie można znaleźć tutaj: https://strefaedukacji.pl/tradycyjne-stopnie-odchodza-nauczyciele-obawiaja-sie-nadmiaru-pracy/ar/c5p2-27291777 . Od razu należy dodać, że temu "nowoczesnemu" sposobowi oceniania poświęcono też krótki artykuł w polskiej Wikipedii - https://pl.wikipedia.org/wiki/Ocenianie_kszta%C5%82tuj%C4%85ce . Poniżej porównanie nauczania programowanego i oceniania kształtującego:
AI napisał/a:
Nauczanie programowane (wg Mariana Mazura):

Metoda oparta na maszynach uczących i egzaminujących.

Dialog między uczniem a maszyną, gdzie uczeń otrzymuje informacje i pytania sprawdzające.

Program opracowany metodycznie przez ekspertów.

Aktywność ucznia, indywidualne tempo pracy, cierpliwość maszyny.

Obiektywne egzaminowanie za pomocą maszyny egzaminującej, która sprawdza całość wiedzy.

Możliwość wielokrotnego sprawdzania wiedzy i egzaminowania.

Rola nauczyciela jako pomocnika i doradcy.

Oddzielenie wiadomości od poglądów.

Przemiany strukturalne szkoły, likwidacja lekcji i klas.


Ocenianie kształtujące (wg artykułu z "Strefa Edukacji"):

Informacja zwrotna zamiast tradycyjnych ocen.

Jasny cel lekcji i samoocena postępów przez ucznia.

Dostarczanie uczniom jasnych wskazówek dotyczących ich pracy.

Nauka samokontroli i świadomego podejścia do nauki.

Szybka i konkretna informacja zwrotna.

Krótkie, bieżące wskazówki w trakcie lekcji.

Strategiczne planowanie pracy nauczyciela, aby uniknąć nadmiernego obciążenia.

Wprowadzenie przedmiotu "Diagnostyka edukacyjna" na studiach pedagogicznych.

Całościowa zmiana podejścia do oceniania uczniów w ramach reformy systemu edukacji.
Podobieństwa:

Obie metody dążą do aktywizacji ucznia i zwiększenia jego świadomości procesu uczenia się.

Obie metody podkreślają rolę nauczyciela jako wsparcia dla ucznia, a nie tylko oceniającego.

Obie metody postulują zmianę w systemie edukacji.


Różnice:

Nauczanie programowane opiera się na technologii (maszyny) i obiektywnym pomiarze wiedzy, podczas gdy ocenianie kształtujące skupia się na informacji zwrotnej i rozwoju samooceny ucznia.

Nauczanie programowane zakłada przemodelowanie struktury szkoły, natomiast ocenianie kształtujące może być wdrażane w istniejącym systemie, choć wymaga odpowiedniego przygotowania nauczycieli.

Nauczanie programowane kładzie nacisk na oddzielenie faktów od opinii, podczas gdy ocenianie kształtujące koncentruje się na zrozumieniu materiału i poprawianiu błędów.


Gołym okiem widać, że nauczanie programowane bije na głowę "nowoczesne" ocenianie kształtujące. O ile wprowadzenie pierwszego pociąga za sobą radykalną zmianę systemu edukacji, o tyle drugi jedynie go pudruje, dążąc do tego, aby stał się trochę bardziej "ludzki", ale wciąż jednak trwał taki, jaki jest, choć nieznacznie "unowocześniony".

Pierwsze skojarzenie, jakie powyższy artykułu u mnie wywołał, to skojarzenie z nauczaniem programowanym, a w szczególności z artykułem Mazura "Szkoła bez lęku" ( http://autonom.edu.pl/pub...la_bez_leku.php ). O ocenianiu kształtującym mówi się jednak stosunkowo od niedawna, natomiast programowanie nauczanie jest znane od co najmniej lat 50. ubiegłego stulecia, kiedy to jego twórca opublikował pierwszy artykuł dotyczący tego tematu. Dlatego też nie sposób o tym rzekomo nowatorskim sposobie oceniania nie myśleć jak o namiastce nauczania programowanego, bo też zamiast programu ucząco-egzaminującego nadal mamy człowieka, który spełnia jego rolę, a dopóty nie zrzeknie się on tej roli na rzecz systemu ucząco-egzaminującego, dopóty tradycyjny system edukacji będzie się miał dobrze (ze wszystkimi tego negatywnymi skutkami). Na ironię zakrawa fakt, że mówiąc o ocenianiau kształtującym używa się terminu cybernetycznego, a konkretnie jego zmodyfikowanej wersji ("informacja zwrotna").
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group